Szanowni Państwo,
Zgodnie z komunikatem Ministra Edukacji i Nauki z 17 lipca 2023 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych autorzy za publikację artykułu naukowego w czasopiśmie „Przegląd Budowlany” otrzymują 70 pkt.
Artykuły, których publikacja (po pozytywnych recenzjach) przewidywana jest w roku 2024, należy składać przez system ICI Publishers Panel „Index Copernicus”, do którego dostęp będzie otwarty przez naszą stronę www.przegladbudowlany.pl z dniem 1 października 2023 roku.
Wraz z udostępnieniem systemu określone zostaną warunki finansowe publikowania artykułów
I INFORMACJE OGÓLNE
- „Przegląd Budowlany” – czasopismo naukowo-techniczne od roku 1929 promujące polski przemysł budowlany. Inicjatorem i wydawcą czasopisma było Stowarzyszenie Zawodowe Przemysłowców Budowlanych RP. Od 1949 roku właścicielem pisma jest Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, którego celem jest transfer wiedzy z zakresu inżynierii lądowej do praktyki budowlanej w zakresie planowania inwestycji, wykonawstwa, projektowania i utrzymania obiektów budowlanych z zastosowaniem nowoczesnych materiałów i technologii informatycznych.
Od 1.01.2022 roku wydawcą miesięcznika jest Fundacja PZITB powołana przez Zarząd Główny PZITB.
- Czasopismo „Przegląd Budowlany” publikuje:
- oryginalne artykuły prezentujące rozwiązania problemów naukowo-technicznych ze wszystkich specjalności inżynierii lądowej i architektury,
- informacje o nowych normach i kierunkach ich zmian,
- informacje promujące nowoczesne materiały i technologie, w tym technologie informatyczne (np. BIM),
- prezentacje nowych inwestycji i zastosowań nowoczesnych technologii,
- informacje na temat działalności Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, w szczególności Zarządu Głównego PZITB i poszczególnych oddziałów, w tym informacje o planowanych i odbytych wydarzeniach,
- materiały dotyczące konferencji naukowo-technicznych,
- prezentacje prac dyplomowych oraz innych prac technicznych podejmowanych przez studentów kierunku Budownictwo.
- Główne obszary tematyczne „ Przeglądu Budowlanego” to:
- nowe technologie i materiały dla budownictwa, zwłaszcza rozwiązania ekologiczne,
- ocena stanu technicznego, wzmacnianie i renowacje obiektów budowlanych,
- badania służące rozwiązywaniu problemów technicznych inżynierii lądowej,
- narzędzia informatyczne służące procesowi budowlanemu,
- prawo budowlane,
- zarządzanie przedsięwzięciami budowlanymi,
- kształcenie kadr dla budownictwa,
- bezpieczeństwo pracy w budownictwie.
- Artykuły są publikowane w wersji papierowej miesięcznika wydawanego w języku polskim – w zeszytach dwumiesięcznych. Od roku 2008 dostępna jest również wersja elektroniczna.
- W związku z komunikatem Ministra Edukacji i Nauki z 17 lipca 2023 r. i przypisaniem do czasopisma dyscyplin naukowych:
– inżynieria lądowa, geodezja i transport,
– inżynieria materiałowa,
– inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka,
– architektura i urbanistyka,
obszary tematyczne czasopisma będą rozszerzane w zakresie dodatkowych dyscyplin.
- Czasopismo działa w zgodzie z Kodeksem Postępowania Komitetu ds. Etyki Wydawniczej (Committe on Publication Ethics – COPE) – Kodeks etyki
- Wszystkie strony zaangażowane w proces publikacji tj. redaktor czasopisma, autor, recenzent, wydawca, zobowiązani są do zapoznania ze stosowanymi standardami zachowań etycznych i ich przestrzegania.
II RODZAJE ARTYKUŁÓW PUBLIKOWANYCH W „Przeglądzie Budowlanym”
- Oryginalny artykuł –artykuł prezentujący oryginalne wyniki prac o charakterze naukowo-technicznym
- Artykuł przeglądowy – prezentujący stan wiedzy i/lub techniki w danym obszarze badawczym.
- Doniesienia naukowe – krótko prezentujące wstępne rezultaty badań o charakterze naukowo-technicznym o szczególnym znaczeniu.
- Studium przypadku – artykuł prezentujący dany przypadek z możliwością wyciągnięcia wniosków
Uwaga: Wykazany przez autora charakter naukowo-techniczny artykułu stanowi podstawowe/wyjściowe kryterium przygotowania artykułu do publikacji.
Niezależnie od rodzaju publikacji autor powinien wskazać charakter naukowo-techniczny pracy, który zostanie zweryfikowany na etapie wstępnej oceny manuskryptu
III WARUNKI MERYTORYCZNE I FORMALNE PUBLIKACJI ARTYKUŁÓW
- W czasopiśmie drukowane są artykuły zgłaszane przez autora lub zamawiane przez redakcję,
- Artykuły zgłaszane drukowane są w języku polskim ze streszczeniem w języku polskim i angielskim,
- Redakcja przyjmuje do publikacji wyłącznie artykuły oryginalne, które nie były wcześniej opublikowane, za wyjątkiem artykułów opublikowanych jako referaty w materiałach konferencyjnych pod warunkiem, iż nie objęte są one prawami autorskimi – były opublikowane na prawach rękopisu,
- Redakcja przyjmuje do publikacji artykuły, w tym materiał zdjęciowy, graficzny, wykresy, tabele itp., które stanowią własny dorobek autora lub zespołu autorskiego. W przypadkach wykorzystania w artykule cudzego dorobku chronionego prawem autorskim autor lub zespół autorów muszą posiadać stosowne zgody lub licencje i przesłać je redakcji lub też wykazać, że tekst, zdjęcia, rysunki itp. są wolne od praw autorskich i odpowiednio to zaznaczyć.
- Redakcja przyjmuje artykuły dotyczące tematyki podanej powyżej (punkt I.4).
- Redakcja zastrzega, iż zgłoszenie artykułu przez autora nie oznacza jego automatycznej publikacji.
- Wszystkie nadesłane artykuły przechodzą procedurę recenzji przez dwóch recenzentów.
- Ostateczna decyzja dotycząca przyjęcia do publikacji artykułu należy do Redaktora Naczelnego.
- Za datę złożenia artykułu do redakcji przyjmuje datę pozytywnej weryfikacji kompletności danych manuskryptu.
- W przypadku odrzucenia artykułu przez Redaktora Naczelnego autor zostanie poinformowany o odmowie publikacji w terminie 30 dni od chwili złożenia artykułu do redakcji, a przysłane materiały zostaną usunięte z bazy artykułów redakcji.
- Autor wraz ze zgłoszeniem artykułu składa oświadczenia, w szczególności o: oryginalności tekstu i nienaruszalności praw autorskich, udziale merytorycznym współautorów, a z chwilą przyjęcia do publikacji oświadczenie o przeniesieniu praw autorskich na wydawcę oraz braku konfliktu interesów.
IV WARUNKI TECHNICZNE SKŁADANYCH DO PUBLIKACJI ARTYKUŁÓW
- Autor zgłasza artykuł do publikacji elektronicznie przez system ICI Publisher Panel „ Index Copernicus”, do którego dostęp będzie otwarty przez stronę internetową czasopisma www.przegladbudowlany.pl z dniem 1 października 2023 roku.
- Artykuł powinien być przygotowany w poniżej opisany sposób:
1) Strona tytułowa pracy powinna zawierać:
- Tytuł w języku polskim i angielskim,
- Imię/imiona nazwisko, afiliację i numer ORCID każdego z autorów oraz adres korespondencyjny do jednego z nich (autor korespondent):
tytuł/stopień naukowy, imię, nazwisko, afiliacja (wydział i nazwa uczelni lub nazwa instytucji zatrudniającej/nazwa firmy), ORCID, e-mail.
2) Streszczenie /Abstract:
Streszczenie w języku polskim i angielskim (do 250 słów oba) – treść streszczenia powinna w sposób prosty oddawać rzetelnie zawartość artykułu (cel pracy, wyniki i wnioski) bez odsyłaczy do rysunków, tabel, wzorów i bibliografii zawartych w tekście pracy. Streszczenie w języku angielskim musi być dokładnym tłumaczeniem tekstu polskiego.
3) Słowa kluczowe:
W języku polskim i angielskim (4–5 słów)
4) Tekst artykułu
- Teksty należy przygotować w postaci dokumentu MS Word, pisanego czcionką 12 pkt, interlinia 1,5 – wcięcie 1 cm, marginesy 2,5 cm. W tekście powinny być zaznaczone miejsca, do których odnoszą się rysunki.
- Główny tekst artykułu powinien być poprzedzony krótkim wprowadzeniem wyjaśniającym cel pracy i jego uzasadnienie.
- Tekst główny artykułu powinien zawierać śródtytuły i powinien kończyć się podsumowaniem i/lub wnioskami. Nie stosuje się numeracji kolejnych części artykułu – tylko same nazwy.
- W tekście należy powoływać się na kolejne rysunki i tabele (rys. 1, tab. 1). Nie stosuje się odrębnej numeracji dla rysunków, wykresów i fotografii.
- Wzory matematyczne prosimy przygotować za pomocą edytora MathType, kolejne – w całej pracy – numery wzorów piszemy przy prawym marginesie w nawiasach zwykłych. Zmienne powinny być pisane kursywą i wprowadzane wprost z klawiatury. Pod wzorami należy podać znaczenie poszczególnych oznaczeń, np..:
(1)
gdzie:
νkr – oznacza …., fn – wartość ….., D – średnica …., S – …………..
- Prosimy również o dołączenie artykułu w pliku PDF.
5) Materiały graficzne – ilustracje – należy przygotować:
- Ilustracje należy dołączyć i ponumerować w oddzielnych plikach typu: TIFF, JPG albo PDF (rozdzielczość min. 300 dpi), wymagane są podpisy tabel i rysunków. W przypadku tabel wskazane jest dodatkowe przesłanie ich treści.
- W tekście pracy należy wskazać miejsce umieszczenia tabel, rysunków i wzorów wraz z podpisem np.: tabl.1 podpis; 1 podpis, źródło: [2]/autor.
- W przypadku fotografii przedstawiających osoby ( inne niż autorzy) należy dołączyć oświadczenia tych osób wyrażające zgodę na publikację tych zdjęć.
6) Wytyczne do przygotowania bibliografii:
Materiały, na które autor się powołuje, należy zestawić na końcu artykułu w następujący sposób:
- Materiały (artykuły, książki, normy) powinny być numerowane zgodnie z kolejnością ich cytowania w tekście za pomocą numeracji w nawiasie kwadratowym, np. [1], [2-5].
- Daną pozycję należy wymienić w spisie tylko raz, gdy występuje po raz pierwszy. Przy kolejnym odwołaniu w tekście danej pozycji oznaczamy w treści taki sam zapis np. [1].
- Forma zapisu wg wzoru:
– Czasopisma: Imię i nazwisko/Imiona nazwiska autorów, tytuł artykułu, tytuł czasopisma, tom, rok wydania, numer wydania, numer DOI (lub jeżeli nie ma numeru DOI – numery stron),
– Książki: nazwisko(a) i inicjały imion autora(ów), tytuł książki, tom, wydawnictwo, miejsce wydania: rok wydania,
– Normy: numer normy, rok wydania, tytuł,
– www: dokładny adres strony www, do której autor(rzy) się odwołuje oraz datę dostępu,
– W przypadku cytowania pracy doktorskiej należy podać nazwisko autora, tytuł pracy, miejsce obrony pracy doktorskiej,
– W przypadku cytowania patentu należy podać nazwisko/a autora/ów nazwę instytucji lub firmy, którą autor reprezentuje, datę i numer patentu.
- Autocytowania nie powinny przekraczać 20% pozycji bibliografii.
- Spis zawiera wszystkie pozycje w kolejności powoływania na nie w tekście.
V PROCEDURA KWALIFIKACYJNA - RECENZOWANIE
Otrzymany artykuł zostanie poddany następującej procedurze kwalifikacyjnej:
- Wszystkie nadesłane artykuły przechodzą ocenę wstępną pod kątem kompletności oraz zgodności z tematyką czasopisma,
- Po pozytywnej weryfikacji kompletności danych, nadesłane artykuły przechodzą procedurę recenzowania.
- Artykuł jest recenzowany anonimowo przez dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki, którą reprezentuje autor lub poszczególni członkowie zespołu autorskiego (double blind review).
- Recenzja ma formę pisemną i może zawierać sugestię wprowadzenia zmian, uzupełnień lub dodatkowych wyjaśnień. Wykonywana jest w systemie zgodnie z zamieszczonym formularzem.
- O wyniku recenzji autorzy są informowani drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu.
- O zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu artykułu do druku decyduje Redaktor Naczelny.
- Redakcja – w uzgodnieniu z autorem (korekta autorska) – zastrzega sobie prawo edycji tekstów, redagowania i ich skracania, korekty tytułów i śródtytułów itp.
- Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych.
VI GHOSTWRITING i GUEST AUTHORSHIP
Informujemy, że we wszystkich przypadkach wykrytej nierzetelności naukowej prace nie będą akceptowane przez wydawnictwo. Za przejaw nierzetelności naukowej przyjmuje się autorstwo widmo (ghost writing), autorstwo gościnne (guest authorship) i autorstwo grzecznościowe (gift authorship). Wyjaśniając:
- ghost writing – gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, bez ujawnienia swojego udziału jako jednego z autorów lub nie wymieniono jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w artykule,
- guest/gift authorship- udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest wymieniony jako autor lub współautor artykułu.
VII PRAWA AUTORSKIE i ODPOWIEDZIALNOŚĆ
- Autor lub zespół autorów muszą posiadać pełne prawa autorskie do zgłoszonego do publikacji tekstu, w tym materiału graficznego: zdjęć, rysunków, wykresów itp.
- W przypadku wykorzystania w artykule cudzego dorobku chronionego prawem autorskim, autor lub zespół autorów muszą posiadać stosowne zgody lub licencje i przesłać je redakcji lub też wykazać, że tekst, zdjęcia, rysunki itp. są wolne od praw autorskich.
- W przypadku gdy opublikowany artykuł naruszy prawa autorskie osób trzecich, wyłączną i pełną odpowiedzialność prawną i finansową ponosi autor lub zespół autorów.
VIII OBJĘTOŚĆ ARTYKUŁU NAUKOWEGO
Objętość tekstu artykułu naukowego lub przeglądowego nie powinna przekraczać 10 stron (4400 znaków/strona, czcionka 12) wraz z piśmiennictwem rysunkami i tabelami oraz podpisami pod rysunki i tabele.
Druk recenzji i deklaracji