• Najnowszy numer

    Numer 2 ( marcowo-kwietniowy) "PB" zwiera artykuły przygotowane na Jubileusz 80-lecia Budownictwa na Politechnice Poznańskiej oraz artykuły z Konferencji Naukowo-Technicznej: "REMO" i " BUDIN". Numer jest najobszerniejszy w 96-letniej historii czasopisma. Zapraszamy do lektury 260 stron - aktualnej wiedzy z zakresu budownictwa.

    Czytaj więcej
  • Zgłoś artykuł przez
    Index Copernicus

    Czytaj więcej
  • Szanowni Państwo, Zgodnie z komunikatem Ministra Edukacji i Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych autorzy za publikację artykułu naukowego w czasopiśmie „Przegląd Budowlany” otrzymują 40 pkt.
  • Zachęcamy do kupna prenumeraty w wersji papierowej i elektronicznej

    Czytaj więcej
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
                  
                  
                  
                  
                  

Telefon: (+48 22) 826 67 00
Email: biuro@przegladbudowlany.pl

Telefon: (+48 22) 826 67 00                Email: biuro@przegladbudowlany.pl

Polscy inżynierowie na Alasce

Równo 100 lat temu otwarto most kolejowy nad rzeką Tanana w miejscowości Nenana na Alasce. Most ten był uwieńczeniem budowy Alaska Railroad, czyli głównej stanowej linii kolejowej. Projektantem mostu był nasz rodak Ralph Modjeski (Rudolf Modrzejewski). Nenana jest małym miasteczkiem położonym kilkadziesiąt mil na południe od Fairbanks na Alasce, które powstało w latach 1915–1920, gdy budowano linię kolejową łączącą Fairbanks z Seward nad wybrzeżem Oceanu Spokojnego. Ostatnim ogniwem tej linii kolejowej był Mears Bridge, czyli most Modrzejewskiego. Z okazji otwarcia linii kolejowej 15 lipca 1923 roku na Alaskę przybył ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych William Harding, który symbolicznie wbił złoty gwóźdź na północnym przyczółku mostu. Była to pierwsza w historii wizyta amerykańskiego prezydenta na Alasce.

 

Technologia mrożenia gruntu podczas budowy tunelu pod Świną

Budowa tuneli komunikacyjnych to ogromne wyzwanie dla kadry inżynieryjnej. Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku oraz pod Świną, łączący wyspy Uznam i Wolin, dowodzą, jak wymagające są tego typu inwestycje, nie tylko z uwagi na koszty czy ich realizację, ale również zarządzanie budową. To także konieczność korzystania z nowoczesnych technologii, które wymagają najwyższych kompetencji od wszystkich uczestników procesu inwestycyjno-budowlanego, a zakończona budowa tunelu pod Świną jest tego dowodem. Realizacja tej inwestycji wymagała zastosowania metody pozwalającej na wykonanie wyjść awaryjnych poza obudową tunelu. Wiercenie należało przeprowadzić w gruncie składającym się głównie z piasków, gliny oraz kredy, do tego zawodnionym. Wybrano więc metodę mrożenia solanką schładzaną w agregatach mrożeniowych, co dało pożądany efekt.

 

Nośność usztywniająca szkieletowych ścian drewnianych wykonanych w systemie WCH

W artykule przedstawiono wyniki wybranych badań laboratoryjnych certyfikowanych modułów do wykonywania budynków w szkieletowej konstrukcji drewnianej. Przedmiotem badań było wyznaczenie nośności usztywniającej modułów, czyli ich nośności i sztywności na oddziaływania poziome, np. od wiatru. Przedstawione wyniki badań dotyczą badań ścian w układzie liniowym zgodnie z wymogami normy EN 594 [1].

 

Relokacja obiektów budowlanych

W inżynierii lądowej obserwujemy ciągłe zmiany, nowe technologie wznoszenia, remontów i modernizacji, ale także relokacje, czyli procesy podniesienia całych budynków i przeniesienia ich w inną lokalizację. W artykule poruszono ten innowacyjny temat, związany z przenoszeniem obiektów budowlanych. Podjęto próbę pokazania, jak bardzo złożona jest to problematyka, ale też odpowiedzi na pytanie dotyczące przyczyn relokacji. Na trudność przeniesienia obiektu budowlanego ma wpływ stan techniczny konstrukcji, jej waga oraz planowany czas trwania przeniesienia. Kwestie te przedstawiono kompleksowo z naciskiem na stronę techniczną i bezpieczeństwo relokacji.

 

Możliwości wdrożenia koncepcji Budownictwa 4.0 w obszarze BHP

Na początku pierwszej dekady XXI wieku rozpoczęła się czwarta rewolucja przemysłowa, które opiera się na pracy na dotychczas niespotykanej ilości danych, co w rezultacie umożliwia cyfryzację oraz integrację systemów i procesów. Przywołane zmiany są wdrażane również w branży budowlanej, co przekłada się bezpośrednio na opracowywanie nowych innowacyjnych rozwiązań, których celem jest poprawa wybranych parametrów procesu inwestycyjno-budowlanego. W niniejszym artykule przedstawiono możliwości wdrożenia w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy na budowie następujących technologii: BIM, czyli modelowanie informacji o obiekcie budowlanym, usługi w chmurze i technologie mobilne, sztuczna inteligencja, ze szczególnym uwzględnieniem analityki prognostycznej, Internet rzeczy, Rzeczywistość rozszerzona, robotyzacja, bezzałogowe statki powietrzne i egzoszkielety, Druk 3D, Big Data;, Cyfrowe bliźniaki (digital twins). Przeprowadzona analiza umożliwiła wskazanie pól, które już są gotowe do szerokiej implementacji, a które obszary stanowią potencjalne obszary, które mogą być wdrożone w celu poprawy warunków BHP w realizacji kontraktów budowlanych.

 

Wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych w procesie zarządzania bezpieczeństwem pracy w budownictwie

Bardzo istotnym elementem wpływającym na poziom bezpieczeństwa pracy w budownictwie jest stosowanie właściwych narzędzi wspomagających zarządzanie bezpieczeństwem pracy podczas prowadzenia prac budowlanych. W ostatnich latach coraz częściej wykorzystuje się w tym celu nowe technologie, do których należy zaliczyć bezzałogowe statki powietrzne. Celem artykułu jest analiza możliwości wykorzystania dronów w procesie zarządzania bezpieczeństwem pracy w budownictwie, z uwzględnieniem korzyści i ograniczeń płynących z zastosowania tej technologii w praktyce. Dodatkowo autorzy artykułu zwrócili również uwagę na nowe, niewystępujące dotychczas, źródła zagrożeń dla bezpieczeństwa pracy jakie generuje wykorzystanie dronów w procesie budowlanym.

 

BIOZ w logistyce zaopatrzenia budowy w zasoby

Artykuł przedstawia problematykę BIOZ logistyki zaopatrzenia budowy w zasoby, na granicy zewnętrznego łańcucha dostaw i procesów wewnętrznych, obejmujących procesy przyjęcia towarów, wjazdu i manewrowania środków transportowych, prac wyładunkowych i przeładunku na składy lub urządzenia transportu poziomego, lub pionowego wykonawcy robót. Ten obszar prac, jak wynika z przeprowadzonych badań, generuje wypadkowość i niestety nie podlega właściwej uwadze uczestników przedsięwzięcia budowlanego ani też badaniom naukowym. W celu oceny stanu BIOZ w realizacji procesów zaopatrzenia budowy w zasoby wykonano badania ankietowe, a otrzymane informacje poddano analizie.

 

XXXVII Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji Wisła 2023

Od 28 do 31 marca br. w Hotelu Stok w Wiśle Jaworniku odbywały się XXXVII Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji. Tegoroczne warsztaty rozpoczęły nowy czteroletni cykl tematyczny „Naprawy i wzmocnienia konstrukcji” z wiodącym tematem – „Konstrukcje żelbetowe”. Powrócono do zagadnień podejmowanych na warsztatach w 2014 roku, ale w nowym, istotnie rozszerzonym i uwspółcześnionym wydaniu.

 

"Przegląd Budowlany"

poleca:
image
Historia autoklawizowanego betonu komórkowego w Polsce

Autor: Genowefa Zapotoczna-Sytek
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.,
Warszawa, 2019

Czytaj więcej
image
Energetyka odnawialna w budownictwie. Magazynowanie energii

Autorzy: Dorota Chwieduk, Maciej Jaworski
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.,
Warszawa, 2018

Czytaj więcej
image
Absolwenci Politechniki Gdańskiej i ich osiągnięcia w dziedzinie architektury
i budownictwa


Czytaj więcej

Numery Archiwalne Przeglądu Budowlanego