Wyzwania środowiskowe dla budownictwa w kontekście nowych wymagań Komisji Europejskiej
Porównano zależności przyczepność-poślizg oraz mechanizmy zniszczenia dla betonu z dodatkami zeolitu i metakaolinitu w obecności prętów GFRP, BFRP i stalowych. Przyczepność prętów GFRP do betonu z dodatkiem metakaolinitu była o 50% większa niż do betonu zwykłego, natomiast przyczepność do betonu z zeolitem podobna. W przypadku prętów BFRP stwierdzono wzrost przyczepności o 7% dla betonu z metakaolinitem. Pręty BFRP miały większą przyczepność w stosunku do zbrojenia stalowego. Zmiana przyczepności prętów GFRP i BFRP była stopniowa, a poślizg był kilkukrotnie większy niż prętów stalowych.
Koncepcja standardu pasywnego zakłada stosowanie rozwiązań efektywnych energetycznie, które zapewniają zarówno komfortowe warunki wewnętrzne, jak i bardzo niskie zużycie energii. Autorzy artykułu przeprowadzili badanie empiryczne w modułowym budynku przedszkola wybudowanym w standardzie pasywnym, w którym skupili się na ocenie czterech głównych czynników jakości środowiska: komfortu termicznego, jakości powietrza wewnętrznego, komfort akustycznego i jakości oświetlenia naturalnego. W wytypowanej sali zabaw wykonano pomiary wybranych parametrów komfortu klimatycznego w dwóch sesjach pomiarowych w okresie zimowym i letnim. Uzyskane z pomiarów wartości wraz z informacjami zawartymi w dokumentacji obiektu posłużyły do wyznaczenia wskaźnika jakości środowiska wewnętrznego oraz funkcjonalnej oceny obiektu.
Prawidłowe zaplanowanie kosztów inwestycji i skuteczne monitorowanie realizacji i ponoszonych nakładów finansowych jest istotnym problemem w zarządzaniu przedsięwzięciami inwestycyjnymi. Celem prowadzonych badań jest określenie kształtu i przebiegu krzywych kosztowych dla wybranych przedsięwzięć budowlanych. Na podstawie analizy przeprowadzonych badań własnych w 3 grupach badawczych obiektów (zbiorowego zamieszkania, hotelowych i handlowo-usługowych) podjęta została autorska próba wyznaczenia krzywej najlepszego dopasowania oraz pola krzywej, wskazująca obszar poprawnego planowania skumulowanych kosztów w przedsięwzięciach budowlanych.
Określenie wpływu obciążeń dynamicznych na oddziaływanie wiatru na powierzchnię płaszcza powłoki chłodni kominowej oraz optymalizacja kształtu powłoki w celu uzyskania jak najmniejszych sił wewnętrznych – sił południkowych i równoleżnikowych. Zmiennymi parametrami są: grubość powłoki żelbetowej i lokalizacja przewężenia powłoki.
Bezpieczeństwo na placu budowy jest kwestią nadrzędną. Są za nie odpowiedzialni przede wszystkim inwestor i kierownik budowy. Choć wypadki i szkody nie zdarzają się zbyt często, ich konsekwencje mogą być bardzo poważne. Jak firma budowlana może się przed nimi zabezpieczyć? Jak wybrać odpowiednią polisę, która zabezpieczy jej interesy?
Oferta polis ubezpieczeniowych jest obecnie niezwykle szeroka. Ubezpieczyć można niemal wszystko, a katalog ryzyk, jakie przewidują firmy ubezpieczeniowe, jest bardzo obszerny. Jednym z najczęściej kupowanych polis są te chroniące nieruchomości przed skutkami różnego typu szkód (więcej na temat ich cen i zakresu przeczytasz tutaj: https://rankomat.pl/nieruchomosci/ile-kosztuje-ubezpieczenie-domu-mieszkania).
Równo 100 lat temu otwarto most kolejowy nad rzeką Tanana w miejscowości Nenana na Alasce. Most ten był uwieńczeniem budowy Alaska Railroad, czyli głównej stanowej linii kolejowej. Projektantem mostu był nasz rodak Ralph Modjeski (Rudolf Modrzejewski). Nenana jest małym miasteczkiem położonym kilkadziesiąt mil na południe od Fairbanks na Alasce, które powstało w latach 1915–1920, gdy budowano linię kolejową łączącą Fairbanks z Seward nad wybrzeżem Oceanu Spokojnego. Ostatnim ogniwem tej linii kolejowej był Mears Bridge, czyli most Modrzejewskiego. Z okazji otwarcia linii kolejowej 15 lipca 1923 roku na Alaskę przybył ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych William Harding, który symbolicznie wbił złoty gwóźdź na północnym przyczółku mostu. Była to pierwsza w historii wizyta amerykańskiego prezydenta na Alasce.
Budowa tuneli komunikacyjnych to ogromne wyzwanie dla kadry inżynieryjnej. Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku oraz pod Świną, łączący wyspy Uznam i Wolin, dowodzą, jak wymagające są tego typu inwestycje, nie tylko z uwagi na koszty czy ich realizację, ale również zarządzanie budową. To także konieczność korzystania z nowoczesnych technologii, które wymagają najwyższych kompetencji od wszystkich uczestników procesu inwestycyjno-budowlanego, a zakończona budowa tunelu pod Świną jest tego dowodem. Realizacja tej inwestycji wymagała zastosowania metody pozwalającej na wykonanie wyjść awaryjnych poza obudową tunelu. Wiercenie należało przeprowadzić w gruncie składającym się głównie z piasków, gliny oraz kredy, do tego zawodnionym. Wybrano więc metodę mrożenia solanką schładzaną w agregatach mrożeniowych, co dało pożądany efekt.
Autor: Genowefa Zapotoczna-Sytek
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.,
Warszawa, 2019
Autorzy: Dorota Chwieduk, Maciej Jaworski
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.,
Warszawa, 2018